Vid försenat, inställt eller överbokat flyg har du rätt att få en rättmätig kompensation beroende på hur lång din försening är. Driv ärendet själv eller låt företag som Flyghjälp hantera ditt ärende mot flygbolagen där du endast behöver betala en viss procentavgift på kompensationen om du vinner.
Håll koll på vilka regler och villkor som gäller vid förseningar. Vi har skrivit ihop en kort guide om dina rättigheter och var du kan vända dig för att få kompensation.
Om du inte har någon reseförsäkring idag kan Europeiska ERV hjälpa dig med en försäkring för de flesta typer av resor, allt från en kortare weekendresa till utlandsstudier. Tänk på att kolla din hemförsäkring, om reseskydd ingår, innan du tecknar en ny reseförsäkring så du inte betalar för något i onödan.
Du har rätt att kräva ersättningen upp till 2 månader efter din försening enligt EU-förordning 261/2004, en lag för passagerare som påbörjar sin resa från en flygplats inom EU - eller landar i ett EU-land samt att flygbolaget har sitt säte inom EU.
Förutom försenade eller inställda flyg kan du även kräva ersättning vid missat anslutningsflyg, överbokat flyg eller vid extra kostnader som orsakats av förseningen. Tänk på att denna typ av ersättning inte gäller vid försenat eller skadat bagage utan här måste du direkt vända dig till flygbolaget som kan meddela dig om dina rättigheter.
För att du ska ha rätt till kompensation får orsaken till förseningen inte bero på extraordinära omständigheter, dvs. orsaker som inte kan undvikas av flygbolaget. Detta kan t.ex. vara strejk, osedvanliga väderförhållanden, flygförbud etc.
Du har rätt till kompensation beroende på när ditt flyg blivit inställt och när flygbolaget har informerat dig om detta.
Du har rätt till kompensation om ditt flyg blir försenat. Detta gäller om förseningen är längre än ett visst antal timmar och hur långt avståndet är mellan avreseort och slutdestination.
Du som kund har möjlighet att få upp till 600 euro vid försenat flyg enligt EG Förordningen 261/2004. Den ekonomiska kompensationen beror på hur långt du flyger och har delats in i tre kategorier.
Ersättning | Villkor |
---|---|
250€ | För alla flygningar på högst 1 500 kilometer |
400€ | För alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa |
600€ | För alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler |
Din rätt till ersättning och hjälp
Om du själv vill driva ärendet och försöka få kompensationen som du har rätt till enligt lag behöver du vända dig till rätt organ. Om t.ex. flyget har avreseort från ett annat EU-land måste du skicka in din anmälan till behörigt organ i det landet.
Om din avreseort är någonstans i Sverige skickar du in anmälan till ARN - Allmänna reklamationsnämnden.
Istället för att själv driva ärendet mot flygbolaget kan du vända dig till företag som hjälper dig att få kompensation vid försenat eller inställt flyg. Detta kan vara att föredra, speciellt om din avreseort är från något annat EU-land, då det kan vara skönt att slippa krångliga byråkratier utomlands.
Företagen tar en avgift på den kompensation som du får tillbaka från flygbolaget. Om du dock inte skulle vinna ärendet mot flygbolaget behöver du inte vara orolig då endast betalar en avgift vid erhållen kompensation.
Vi har tagit fram en guide hur du bör agera om ditt bagage försenas eller blir skadat under flygningen. Bästa tillvägagångssättet är att hantera ärendet redan på flygplatsen, där du anländer, och försöka få kompensation från flygbolaget.
1 kommentar
Marika
Tack för en bra sammanställning. Detta va till hjälp när mitt blev försenat från Stockholm till Alicante.