Guide: Hyra elscooter - allt du behöver vetaPrivatekonomi

Guide: Hyra elscooter - allt du behöver veta

7 augusti, 2019 Av 0 kommentarer

Älskad eller hatad? Många av oss har olika åsikter om framfarten av den nya elscootern (elsparkcykel) som just nu fyller städerna och gör att vi kan vara lite mer klimatsmarta när vi ska resa kortare sträckor. Fler och fler bolag lanserar sina nya elscootrar runt om i Sverige. Vi har koll på vilka som finns och hur mycket de olika bolagen tar i startavgift och minuttaxa när du hyr en elcooter.

Först ut på den svenska marknaden var Voi som lanserade sina elsparkcyklar runt om i Stockholm under hösten 2018. Sedan dess har ytterligare 8 bolag dykt upp i Sverige och 1 bolag (Glyde) har försvunnit. Vad som är säkert är att fler bolag kommer att dyka upp under 2019 med ambitionen att ta marknadsandelar. Vi kommer antagligen också ser fler bolag som tar bort sin elscootrar pga den höga konkurrensen. Läs vår guide om elscootrar: hur man kommer igång, hur mycket det kostar, vilka bolag som är aktiva i din stad och vilka regler som gäller enligt Transportstyrelsen.

Hur funkar det?

Hur mycket kostar det?

Det finns flera aktörer på svenska marknaden som du kan välja mellan i Stockholm, Göteborg, Malmö m.fl. En del bolag tar också olika minuttaxor beroende på vilken dag och tid på dygnet du åker. Håll koll på vilka bolag som finns i just din stad. Bolagen brukar vara aggresiva i sin lansering och dyker upp i fler och fler städer runt om i Sverige.

1
Voi
10 kr

Startavgift

1 - 3 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingborg, Lund

2
Lime
10 kr

Startavgift

3 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingborg

3
Tier
10 kr

Startavgift

2,25 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund

4
Moow
10 kr

Startavgift

1,50 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm

5
Circ
10 kr

Startavgift

3 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm

6
Ozon
10 kr

Startavgift

3 kr/min

Minuttaxa

Städer: Uppsala, Västerås

7
Aimo
0 kr

Startavgift

2 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm

8
Vosh
10 kr

Startavgift

1,90 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm

9
Bird
10 kr

Startavgift

3 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm

10
Wind
10 kr

Startavgift

3 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm

11
Blinkee City
10 kr

Startavgift

3 kr/min

Minuttaxa

Lanseras snart Städer: Stockholm

Utmanare till elsparkcykeln

Wheels har rullat in på Stockholms gator och siktar på att utmana alla elsparkcyklar. Wheels är en eldriven minicykel utan trampor men räknas enligt Transportstyrelsens regler fortfarande som en cykel. Maxhastigheten är satt till 20 km/h.

Wheels
10 kr

Startavgift

4 kr/min

Minuttaxa

Städer: Stockholm

Recension: Breakits Erik Wisterberg testar Wheels

Vilka regler gäller för elscooter?

I och med att elscootern klassas som en cykel så slipper man bland annat att bära hjälm om du är över 15 år. Dock gäller det endast om elscootern är konstruerad för en maxhastighet på 20 km/h med en motor på max 250 watt.

Elscootern får köras på samma sätt som en cykel vilket innebär att du bland annat kan köra på cykelvägar och även på billvägar i viss utsträckning. På trottoar, gångbana och gågata får du endast framföra elscootern i gångfart.

  • Elscootern ska ha bromsar och en ringklocka.
  • Vid mörker ska det finnas fram- och baklyse med reflexer.
  • Om du är yngre än 15 år måste du bära hjälm.
  • Du får inte köra berusad.

Källa: Transportstyrelsen

Hur miljövänligt är det egentligen?

Ett påstående har alltid varit att elscootern är ett klimatvänligt alternativ än att ta bussen eller bilen när du ska åka någonstans. Nu har det kommit en stuide från Nort Carolina State University som ifrågasätter detta påstående. Man har vägt in olika aspekter i sin studie där man bland annat kollar på produktionen av allt material, tillverkningsprocessen, transport från tillverkling till staden de brukas i samt hur insamling och laddning sker.

Resultatet av studien visar att en elscooter genererar ca 200 gram koldioxid per mile vilket gör den till ett sämre alternativ, ur klimatsynpunkt, än en buss. Det är framför allt hur alla elsparkcyklar samlas respektive återdistribueras samt utsläpp för att producera material och komponenter som bidrar till det stora utsläppet. Detta tillsammans med en elsparkcykel har en kort livslängd, enligt The Washington Post, bör man fundera en gång till innan man klappar sig på axeln och tror att man är klimatvänlig.

0 kommentarer

Kommentera artikeln

*E-post publiceras ej

Christopher Knutsson

Ansvarig utgivare på Mystep.se

Sidan uppdaterades senast: 10 december, 2019