Älskad eller hatad? Många av oss har olika åsikter om framfarten av den nya elscootern som just nu fyller städerna och gör att vi kan vara lite mer klimatsmarta när vi ska resa kortare sträckor. Fler och fler bolag lanserar sina nya elscootrar runt om i Sverige. Vi har koll på vilka som finns och hur mycket bolagen tar i upplåsningsavgift och minuttaxa när du vill hyra en elscooter.
Först ut på den svenska marknaden var Voi som lanserade sina elsparkcyklar runt om i Stockholm under hösten 2018. Sedan dess har flera bolag dykt upp i Sverige. Vad som är säkert är att fler bolag kommer att dyka upp med ambitionen att ta marknadsandelar och också fler bolag som tar bort sin elscootrar p.g.a. den höga konkurrensen. Läs vår guide om elscootrar: hur man kommer igång, hur mycket det kostar, vilka bolag som är aktiva i din stad och vilka regler som gäller enligt Transportstyrelsen.
Leta upp ett scooterbolag och följ instruktionerna nedan för att komma igång med din första åktur.
Det finns flera aktörer på svenska marknaden som du kan välja mellan i Stockholm, Göteborg, Malmö m.fl. En del bolag tar också olika minuttaxor beroende på vilken dag och tid på dygnet du åker. Håll koll på vilka bolag som finns i just din stad.
Ladda ner Vois app och få 50 kr i krediter som du kan använda som ny kund.
Klick här för att ta del av erbjudandet.
Voi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Helsingborg, Linköping, Lund och Halmstad.
Företag | Upplåsningsavgift | Minuttaxa |
---|---|---|
Voi | 10 kr | 3,20 kr/min |
Bolt | 10 kr | 3,20 kr/min |
Lime | 10 kr | 3 kr/min |
Tier | 10 kr | 2,50 kr/min |
Bird | 10 kr | 3 kr/min |
Qick | 10 kr | 2,50 kr/min |
I och med att elscootern klassas som en cykel så slipper man bland annat att bära hjälm om du är över 15 år. Dock gäller det endast om elscootern är konstruerad för en maxhastighet på 20 km/h med en motor på max 250 watt.
Elscootern får köras på samma sätt som en cykel vilket innebär att du bland annat kan köra på cykelvägar och även på bilvägar i viss utsträckning. På trottoar, gångbana och gågata får du endast framföra elscootern i gångfart.
Ett påstående har alltid varit att elscootern är ett klimatvänligt alternativ än att ta bussen eller bilen när du ska åka någonstans. Nu har det kommit en studie från North Carolina State University som ifrågasätter detta påstående. Man har vägt in olika aspekter i sin studie där man bland annat kollar på produktionen av allt material, tillverkningsprocessen, transport från fabrik till staden de brukas i samt hur insamling och laddning sker.
Resultatet av studien visar att en elscooter genererar ca 200 gram koldioxid per mile vilket gör den till ett sämre alternativ, ur klimatsynpunkt, än en buss. Det är framför allt hur alla elsparkcyklar samlas respektive återdistribueras samt utsläpp för att producera material och komponenter som bidrar till det stora utsläppet. Detta tillsammans med en elsparkcykel har en kort livslängd, enligt The Washington Post, bör man fundera en gång till innan man klappar sig på axeln och tror att man är klimatvänlig.
1 kommentar
Ulf
Hur länge kan man köra på en laddning, och vad händer om batteriet tar slut kan man rulla den manuellt till en laddningsstation?